...skjer det av og til noe på hobbyfronten.

For det meste er det garn og strikkepinner som er i aktivitet, men av og til hender det at heklekroken kommer frem. Noen ganger finner jeg frem papir og pynt også, men det blir ikke så ofte som jeg skulle ønske.

Symaskinen, stakkar.. den står i en krok og støver ned. Kanskje det er på tide å finne den frem igjen?



mandag 31. mars 2014

Så var mars over for denne gangen.

Jeg har strikket litt i mars. Har visst kjøpt litt garn også, men det trenger vi vel ikke snakke så høyt om? Javel da, innkjøpet først -selv om det kom først i dag:

Jeg bestilte fargekart fra Holst garn ettersom det er så mange som skryter av Supersoft Uld ettersom garnet visstnok kan brukes til det meste en strikker kan begjære. Det selges også i Norge av Malsen og mor, men da heter det Shetland soft. Erfaringsvis er det ikke samsvar mellom fargene på pc-skjermen og virkeligheta, så da er fargekart veldig kjekt. Da er det jo selvsagt umulig å bestille bare et fargekart, så det lurte seg med to nøster i handlekurven. Samarkand -en blanding av ull og silke. Håpet er at det skal fungere greit som hals til jentene, uten at det klør for mye.

De hadde ikke gul eller rosa, så da ble det rødt på minsta i stedet. Det blir spennende å se hvordan garnet blir når det blir strikket med.

Strikking, ja. Jeg har strikket litt mer denne måneden. Først og fremst har jeg strikket på en gryteklut fra klutalongen:


Forsiden i mønster, og baksiden ensfarget. Det store problemet er at baksiden ble større enn forsiden. Den første gangen målte jeg og fant ut hvor mange masker jeg måtte redusere med, felte masker og strikket videre. Nei, det fungerte ikke. Gikk greit de første centimetrene, men ett eller annet sted skar det seg. Da var det bare å rekke opp, felle litt til og bytte til en tynnere pinne for sikkerhets skyld. Nope, det ble for smått. Rekke opp for tredje gang var ikke like gøy... Det gikk greit å strikke de første centimetrene nok en gang. Så har det skjedd ett eller annet, for siste halvdel er adskillig videre enn første.

Nå var jeg lei, så de to sidene ble tappert heklet sammen i ren trass. Jeg har et nytt forsøk på pinnene, men akkurat denne grytekluten vil aldri få en partner.

Fanalua fra tidligere gav meg restegarn. Jeg er ikke så flink til å bruke restegarn om det blir liggende, så her var det bare å hive seg rundt og prøve å bruke det. Resultatet ble et par votter:

Det var litt mørkt i snøen (sola hadde ikke nådd til huset enda), så derfor ble det et mørkt bilde. Fargene er egentlig lilla og hvit, og etter en liten runde i trommelen for å få de til å gå litt sammen vil de nok passe husets yngste. Nå passer de meg, men er litt luftige i maskene. Og garnet? Det er 19 gram hvit igjen og ca 19 cm lilla. Må si meg fornøyd med det :)

Da er det snart april, og jeg er klar for å få ferdig flere strikkating. Skal forresten til Sortland om ikke så lenge. De har garnbutikk og mange fristelser... Er redd frikjøpet i Ingen bønn kommer til å ryke da, for nå har jeg innmari lyst til å kjøpe garn *sukk*

1 kommentar:

  1. Lekkert garn du hadde kjøpt. :)

    Enslige grytelapper er greie de også. Eller kanskje den kan bytte navn og bli en bordskåner?

    Kjekt å få brukt opp restegarn, fine votter. 2 X 19 gram blir akkurat et pannebånd det. ;)

    SvarSlett